[Valid Atom 1.0]

sábado, 26 de junho de 2010

Blu-Ray Review: Alice in Wonderland

Geplaatst door Bram op 26-06-2010 21:24 - Bron: FilmTotaal

Regie: Tim Burton | Cast: Mia Wasikowska (Alice), Johnny Depp (Mad Hatter), Helena Bonham Carter (Red Queen), Anne Hathaway (White Queen), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 11 maart 2010 | Retail release: 2 juni 2010 | EAN: 8717418260491 | FilmTotaal Recensie

Tim Burton is misschien wel de beste sprookjesverfilmer die er in Hollywood is. Zo maakte hij al fantasyrijke films als Beetle Juice (1988), Batman (1989), Edward Scissorhands (1990), Sleepy Hollow (1999) en Big Fish (2003). Toen na Charlie and the Chocolate Factory (2005) bekend werd dat Burton de nieuwe Alice in Wonderland film ging regisseren, was eigenlijk iedereen enthousiast. Dit mede omdat Johnny Depp wederom zijn medewerking verleende aan een Burton film. Ondanks dat er hier en daar kritiek te horen was, mag het eindresultaat er zeker zijn. Zowel de recensenten als het publiek waren overwegend positief, maar wat met name opvalt is de enorme score aan de Box Office. Wereldwijd heeft de film namelijk meer dat $1 miljard opgeleverd en is daarmee de nummer 5 film aller tijden, inflatie niet meegewogen. Dit ging overigens niet zomaar, aangezien bioscoopexploitanten voorafgaand aan de wereldwijde première dreigden met een boycot in verband een zeer rappe release op Dvd en Blu-Ray. Deze zijn ondertussen verschenen.

In Alice in Wonderland is Alice is zeventien jaar oud. Als ze plotseling een aanzoek krijgt op een feestje in een Victoriaans landhuis, voor de ogen van honderden verwaande society-types, vlucht ze weg. Ze volgt een wit konijn, valt in zijn hol en komt na tien jaar afwezigheid weer terecht in Wonderland. Ze herinnert zich echter niets meer van haar laatste bezoek.

Bekijk hieronder de trailer van Alice in Wonderland of klik door naar de HD versies:

Op Rotten Tomatoes krijgt Alice in Wonderland 51%. De IMDb noteert een 6,8 (bij bijna 54 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,8. Arman Avsaroglu geeft 3 sterren naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker benjamin: …Wat Burton hier even visueel uit zijn mouw schudt is indrukwekkend (en hij moest er geen 12 jaar aan werken). Verder is het verhaal misschien niet zo speciaal, maar dat wordt goed gemaakt met humor, een fantastische Johnny Depp en een zelfs nog leukere Helena Bonham Carter en de wondere wereld die het geworden is…
Het productiebudget van Alice in Wonderland bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de fanatasyfilm ruim $116 miljoen en eindigt op bijna $334 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het enorme bedrag van $1.019.734.783. In Nederland levert de film bijna $9 miljoen op. Misschien iets aan de lage kant.

We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van Alice in Wonderland. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een basic Blu-Ray met daaromheen een prachtige sleeve. Naast de Blu-Ray schijf wordt er een Dvd schijf meegeleverd voor bijvoorbeeld de kinderkamer of de auto. Bekijk hierboven het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

De Blu-Ray van Alice in Wonderland bevat een beperkt aantal extra’s, die verder wel goed in elkaar steken. De leukste extra is Bijzonder Wonderland waarin stil wordt gestaan bij de enorme hoeveelheid CGI. Door het ontbreken van goede docu’s rond de algehele productie, regisseur Tim Burton en een diepere kijk op de geschiedenis van Alice in Wonderland, krijgen de extra’s een 7.

Johnny Depp geeft in Alice in Wonderland gestalte aan het personage The Mad Hatter. Zoals we van hem gewend zijn, doet hij dit op zijn geheel eigen wijze en wederom is de rol geslaagd. In deze korte docu vertelt Depp meer over het karakter en de make-up / kleding van “de hoedenmaker”. Leuk!

In deze Alice in Wonderland is het hoofdpersonage Alice, gespeeld door Mia Wasikowska, zeventien jaar oud. Dit betekende voor Tim Burton en zijn crew dat Alice er toch iets volwassener uit moest gaan zien. Deze korte docu gaat hierop in. Ook weer fraai.

In principe zijn alleen de acteurs en actrices echt in Wonderland. Bijna alles wat je rondom de personages ziet zijn visual effects. Dit is een beetje te vergelijken met Avatar. In deze docu van zo’n 7 minuten wordt er meer verteld over de CGI en de opnames van de acteurs die voornamelijk moesten acteren voor een green screen. Het blijft erg gaaf om te zien hoe visual effects worden toegevoegd. Wederom een goede extra.

Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Alice in Wonderland komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 1.85 : 1. Zoals we van Disney gewend zijn, is het beeld fenomenaal. De combinatie van HD, de geweldige kleuren en enorme scherpte is een genot voor elke filmliefhebber. Wat mogelijk opgemerkt kan worden, is dat Disney de film niet aflevert in een “ouderwetse” 3D versie. Deze verschijnt mogelijk als de 3D tv’s wat meer zijn ingeburgerd. Desondanks een 10, aangezien een authentieke 3D uitgave (met kartonnen bril) de meeste liefhebbers een zorg zal zijn.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack, heeft de Blu-Ray ook een Nederlandse DTS 5.1 track en een Vlaamse dolby digital 5.1 track aan boord. Ook het geluid is van prima kwaliteit. De mix tussen dialoog en actie/muziekscènes zijn voortreffelijk. Het klinkt vol, spatzuiver en past prima bij het prachtige beeld. Ook een 10.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels en Engels voor doven en slechthorenden.

Alice in Wonderland is een redelijk geslaagde “sequel” op het originele verhaal. Desondanks werd er door fans toch iets meer verwacht van met name Tim Burton, die overwegend goed om kan gaan met sprookjes. Misschien is het eerder een soort kinderfilm geworden in plaats van een film voor de gehele familie. De visual effects zijn echter van de bovenste plank en Johnny Depp zet weer een vermakelijk rol neer als The Mad Hatter.
De Blu-Ray schijf is nagenoeg perfect. Het enige dat ontbreekt zijn een mooie reeks extra’s die de oudere kijker wat meer informatie kan geven over de totstandkoming van de film of over de historie van Alice in Wonderland. Vaak biedt juist Disney wel dit soort extra's. Al met al een film die je in HD moet zien, aangezien het er voortreffelijk uitziet! Een échte 3D HD uitgave volgt mogelijk binnen enkele maanden.

FT cijfer
7,8
Beeld